______ Mei 11, 2018 ______

Marketing Attributie:
een data driven benadering

Zoals de meeste marketeers en analisten weten, volgt de doorgaans website bezoeker een pad van verschillende kanalen voordat zij overgaat tot een aankoop. Zo begint de één zijn pad via een post op Facebook, terwijl de ander juist start met een zoekopdracht in Google. Je kunt de verschillende paden van jouw bezoekers inzien in Google Analytics onder de menuknop "Beste conversiepaden" (Conversies > Multi channel trechters > Beste conversiepaden)
Een andere invalshoek waarmee je kunt meten hoe belangrijk een kanaal is geweest voor de aankoop van een bezoeker, is het toeschrijvingsmodel in Google Analytics (Conversies > Toeschrijving > Tool voor modelvergelijking). Dit model helpt je onder andere inzichtelijk te maken welk kanaal één stap voor de aankoop veel gebruikt wordt (laatste interactie model) en/of welk kanaal het meeste assisterend is voor dit laatste interactie kanaal (lineair model). In totaal zijn er zeven (!) verschillende attributiemodellen beschikbaar in Google Analytics, waarvan één naar jouw eigen versie te customizen is.
Echter, er zijn een aantal belangrijke invalshoeken die Google niet terug laat komen in haar analytics systeem. Hieronder volgen de drie belangrijkste:
1) In Google Analytics kun je geen analyse doen over de paden die geen aankoop hebben opgeleverd.

2) In Google Analytics ben je verplicht te kiezen welk Google model je wilt gebruiken. Echter is het niet geheel duidelijk welke nu de juiste is.

3) Er ontbreekt nog een duidelijke overview van alle paden die worden bewandeld in Google Analytics.
SquareMoon Attributie
Nu, omdat Attributie het fundament is voor het optimaliseren van belangrijke zaken als marketing budgetten en customer journeys, hebben wij een extra laag bovenop Google Analytics gebouwd.
In deze laag gebruiken we een Markovketen algoritme waarmee we de
transitie-waarschijnlijkheid van kanaal x naar y kunnen berekenen.
Dankzij deze benadering zijn we in staat onderstaande overzicht te maken:
In dit overzicht zie je precies:
1) wat de kans is dat iemand na kanaal x terugkomt via kanaal y.
VB: De kans dat iemand na display terugkomt via een organische zoekopdracht is 9%.
2) wat de kans is dat iemand na kanaal x een aankoop gaat doen.
VB: De kans dat iemand na social een aankoop gaat doen is 8%.
3) wat de kans is dat iemand na kanaal x geen aankoop gaat doen.
VB: De kans dat iemand na social geen aankoop gaat doen is 50%.
Bovenstaande output is erg waardevol voor het optimaliseren van marketing budgetten. In onze volgende blog zullen we een aantal praktische tips geven hoe je dit kunt doen. Wil jij deze als eerste ontvangen? Schrijf je hieronder dan in voor onze nieuwsbrief!

Mocht je bovenstaande analyse met praktische tips voor jouw eigen Google Analytics account willen afnemen, mail ons dan op contact@squaremoon.nl.

Stuur me nieuwe posts

Wil jij onze nieuwe posts als eerste ontvangen?
Schrijf je dan in!
Bedankt, je bent ingeschreven!
Woops! Iets ging niet helemaal goed bij het bevestigen van je email. Probeer opnieuw.
©2018 SquareMoon