______ Juli 4, 2018 ______

Cheat sheet: beste manier om je
Facebook headline te beginnen

Een goede headline is net zo belangrijk als een krachtige visual of video. Het bepaalt in sterke mate of jouw audience wel of niet aandacht aan jouw posts besteedt. Echter, zien we nog te vaak dat merken niet het meest optimale uit de headline ruimte halen, wat er voor zorgt dat zij niet hun volledige potentieel bereiken.

Om het schrijven van een goede headline makkelijker te maken, deden wij daarom uitgebreid analyse over zo'n half miljoen woordcombinaties van de top 100 Facebook merken. We zochten hierbij naar de beste manier om een headline te beginnen en het meest optimaal aantal woorden per post. De maatstaf waarmee werd beoordeeld, is post engagement. Ofwel de som van alle likes, shares, comments, views en clicks.

Hieronder volgen de belangrijkste insights:
Beste manier om je Facebook post te beginnen
De beste manier om een Facebook post te beginnen blijkt dus te zijn: "Favoriet van de". Deze combinatie wordt met name gebruikt onder retail organisaties als Espirit, Mediamarkt en Søstrene Grene in de vorm van "favoriet van de dag".
Op de tweede plaats staan de inleidende drie woorden "Ben jij ook". Deze woordcombinatie wordt door alle branches heen gebruikt, vaak met als doel om de liefde voor een product te toetsen. Zo gebruikte Mercedes de drie woorden om liefde voor je Mercedes auto te toetsen:
Terwijl Vente-exclusive juist wilde weten hoeveel wij van de herfst houden:
Op de derde plaats van beste manieren om je post te beginnen staat de woordcombinatie "Vandaag is het". Opnieuw een woordcombinatie die door alle branches heen wordt gebruikt. Veelal met als doel in te haken op een event van de inhaakkalender (link).

Volkswagen deed dit op Hangmat Dag:
Terwijl Hunkemoller juist van gelegenheid gebruik maakte op World Kissing Day:
Meest optimale hoeveelheid woorden
Het aantal woorden bleek ook sterke invloed te hebben op de performance. Wat blijkt is hoe korter een headline des te beter de performance. De sweet spot ligt op 10 woorden. De aandachtspan van de gemiddelde Facebook gebruiker is dus niet bepaald hoog.

Ons advies daarom is: open je headline zo krachtig mogelijk en hou het kort. Daarmee trek je aandacht.
Wil jij feedback ontvangen op jouw copies of meer voorbeelden van top headlines, stuur ons dan een korte email.

De laatste Facebook
trends in je inbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en wees als eerste op de hoogte van de laatste trends!
Bedankt, je bent ingeschreven!
Woops! Iets ging niet helemaal goed bij het bevestigen van je email. Probeer opnieuw.
©2018 SquareMoon